اخبار

آموزش تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت

آموزش تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت

هر ورودی فرمان که می گیرید یا دریافت می کنید مستقیماً از طریق یاتاقان ها عبور می کند. بنابراین نیاز است هرچند وقت یکبار آنها را سرویس کنید، مخصوصا بعد از خرید موتورسیکلت کارکرده. در این مقاله آموزش تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت به طور کامل توضیح داده شده است.

آموزش تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت

بلبرینگ های سر فرمان، که گاهی اوقات یاتاقان های فرمان یا یاتاقان های سر نیز نامیده می شوند، فرمان صاف و پایداری را برای قسمت جلویی فراهم می کنند، به شرطی که در وضعیت خوبی باشند. این یاتاقان ها پس از فرسوده شدن باید تعویض شوند.

یک مکانیک با تجربه، نباید در تعویض بلبرینگ فرمان با این راهنما و برخی ابزارهای خاص مشکلی داشته باشد. اگر هم سوال یا ایرادی داشته باشید می توانید با متخصصان پرشین سیکلت تماس بگیرید. موتو پیرهادی مرجع خرید موتورسیکلت است. علاوه بر ابزارهای رایج برای جدا کردن قسمت جلوی موتور، به موارد زیر نیز نیاز دارید:

  • راهنمای مخصوص مدل به منظور کمک به شما در کار.
  • راه هایی برای ایمن بلند کردن و نگه داشتن قسمت جلویی از زمین.
  • سوکت یا آچار متناسب با مهره یا پیچ ساقه فرمان. برخی از موتورها، ممکن است به ابزار خاصی نیاز داشته باشند.
  • ابزارهایی برای برداشتن یاتاقان ها و ابزارهایی برای نصب بلبرینگ ها. حداقل ابزار انواع چکش، دریفت و اسکنه است.
  • گریس مناسب ضد آب. دفترچه راهنمای خود را برای جزئیات بیشتر بررسی کنید.
  • آچار گشتاور.
  • کمی صبر و یک لیست پخش طولانی خوب.

اگر از توانایی خود برای جدا کردن فرمان اطمینان ندارید، مشکلی نیست! به مکانیکی مراجعه کنید.

مراحل اساسی این شغل عبارتند از:

  • یاتاقان های سر فرمان را بررسی کنید.
  • چنگال و سایر موانع را بردارید؛ چنگال سه گانه را حذف کنید
  • بلبرینگ های قدیمی را با جدید عوض کنید.
  • چنگال سه گانه را تعویض کنید و مهره آچار را تنظیم کنید.
  • برای دسترسی به چنگال سه گانه، چنگال و هر چیز دیگری را جابجا کنید.

راستی قبل از اینکه آموزش تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت را شروع کنیم بهتر این به عواقب سرویس نکردن بلبرینگ هم نگاهی داشته باشیم.

چه اتفاقی می افتد؟

وقتی موتور جدید مونتاژ می شود، یاتاقان های سر فرمان آن با گریس آغشته می شود. گریس یاتاقان ها را روان می کند، به عنوان یک بالشتک بین غلطک های بلبرینگ عمل می کند و از خوردگی جلوگیری می کند. با گذشت زمان و با کمک شستشوی مکرر آب گرم/فشار بالا، گریس تمایل به خشک شدن (یا شستشو) دارد. به محض اینکه گریس از بین برود، غلطک های بلبرینگ چرخش خود را متوقف کرده و شروع به سر خوردن می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فقط یک مساله زمان است که یاتاقان ها دچار خراش شوند، فرمان ناهموار و مبهم و خطای هندلینگ باشد.

از آنجا که این روند معمولاً چندین سال یا بیشتر طول می کشد، موتورسوار خود را با شرایط سازگار می کند و معمولاً تا زمانی که شخص دیگری به او اشاره نکند یا آسیب بزرگی وارد نشده باشد، از آن غافل است. برای جلوگیری از سایش زودرس بلبرینگ و ناخوشایندی که با آن همراه است، سازنده موتورسیکلت شما می خواهد به طور دوره ای یاطاقان های سر فرمان را برداشته، تمیز کرده و مجدداً بسته بندی کنید. از آنجایی که فواصل زمانی بین تولیدکنندگان بسیار متفاوت است، برای جزئیات بیشتر باید با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید، اما معمولاً آنها می خواهند شما یاتاقان ها را هر دو تا چهار سال یا در برخی از مسافت پیموده شده چک کنید.

یاتاقان ها چگونه خراب می شوند؟ علائم خرابی بلبرینگ فرمان چیست؟

بلبرینگ های فرمان کوچک اما قدرتمند هستند. با تنظیم و روانکاری مناسب، می توانند مدت طولانی دوام بیاورند. با این اوصاف، شما باید آنها را در فاصله سرویس توصیه شده که معمولاً در دفترچه راهنمای خود ذکر شده، بررسی کنید. اگر قسمت جلویی درست کار نمی کند، باید بلبرینگ های فرمان خود را بررسی کنید.

بلبرینگ های فرمان موتورهای خاکی و دو اسپرت معمولا سخت است. یاتاقان ها در خارج از جاده حرکت می کنند، خاک وارد می شود و شستشوی بی دقت چربی آنها را خارج می کند. همه اینها طول عمر بلبرینگ ها را به طور چشمگیری کوتاه می کند. ضربه های مکرر نیز می تواند یاتاقان های سر فرمان را خیلی سریعتر فرسوده کند.

علائم رایج یاتاقانهای بد فرمان عبارتند از: احساس ضعف فرمان، مقاومت عجیب، چسبیدن از قسمت جلویی، به ویژه هنگامی که چرخ جلو را مستقیماً به جلو می برید. در موارد شدید، بازی قابل مشاهده و شنیدنی وجود خواهد داشت.

نحوه تعویض بلبرینگ فرمان موتورسیکلت

یاتاقان های شل، تنگ یا فرسوده سر فرمان بر فرمان و هندلینگ موتور شما تأثیر می گذارد. خوشبختانه بررسی و تنظیم یاتاقانهای سر فرمان بسیار آسان است. در اینجا نحوه انجام آن وجود دارد.

هرگز روی موتورسیکلتی کار نکنید که ایمن نباشد. آسانسور، پایه، جک و بند چندان گران نیستند. این به شما بستگی دارد که از ایمنی خود و دوچرخه خود اطمینان حاصل کنید.

ابتدا باید چرخ جلو را از روی زمین بردارید. این مهم است زیرا وزن روی چرخ جلو می تواند مشکلات یاتاقان ها را پنهان کرده و احساس کار آنها را دشوار کند. اگر دوچرخه شما دارای پایه مرکزی است، عالی است. در غیر اینصورت، از دوچرخه عقب برای تثبیت موتور استفاده کنید و سپس جلو را با جک قیچی یا جک کف به جلو بکشید. پشتیبانی از موتور سخت تر از بقیه است – هر کاری که انجام می دهید، مطمئن شوید که پایدار است!

در حالی که قسمت جلویی از زمین خارج است، فرمان را از قفل به آهستگی بچرخانید. باید احساس صاف و سازگار داشته باشد. اگر کشش یا اتصال زیادی وجود دارد، بلبرینگ های شما ممکن است محکم باشند، اما این امر متداول نیست، بنابراین مطمئن شوید که این فقط یک کابل کنترل یا سیم سیم نیست که همه چیز را بالا نگه می دارد. با استفاده زیاد از یاتاقان ها، تورفتگی های کوچکی در ریس ها ایجاد می شود.

در مرحله بعد، چنگال ها را در میانه راه بالا بگیرید و به آرامی آنها را فشار داده و بکشید، جلو به عقب. اگر یاتاقان ها شل شده اند، احساس می کنید کمی بازی می کنند، یا حتی صدای کلیک را می شنوید.

نکات مهم

اگر یاتاقان های سر فرمان شما شل یا سفت هستند، باید آنها را تنظیم کنید. مثل همیشه، دفترچه راهنمای  خود را برای مشخصات گشتاور دوچرخه و نحوه تنظیم آن بررسی کنید، اما این خلاصه کلی آن است. باید پیچ ​​و مهره های بالایی چنگال و مهره سه گانه بالا را شل کنید تا گیره سه گانه آزادانه حرکت کند و سپس یقه تنظیم را که درست در زیر چنگال سه گانه قرار دارد، سفت یا شل کنید. برای چرخاندن یقه می توانید از رانش و چکش، آچار فنر ضربه ای استفاده کنید، یا می توانید هر ابزار خاصی را که دفترچه راهنمای شما پیشنهاد می دهد خریداری کنید.

شما می خواهید یاتاقان ها آنقدر محکم باشند که بازی انجام نشود، اما نه آنقدر محکم که درگ ایجاد شود. این می تواند راه سختی برای راه رفتن باشد، بنابراین وقت و کار خود را در مراحل کوچک انجام دهید. سفت بودن بیش از حد قطعاً بدتر از کمی شل است زیرا باعث می شود که فرمان شما سنگین شود و تعادل دوچرخه در سرعت پایین دشوار شود.

اگر یاتاقان های شما شل بود، ۱/۸ دور پیش بارگذاری را در یک زمان اضافه کنید تا بازی خارج شود. اگر یاتاقان ها محکم بودند، برعکس عمل کنید. بعد از هر بار تنظیم مجدد حرکت را بررسی کنید.

هنگامی که به آن نقطه شیرین بدون بازی و حداقل کشش رسیدید، مهره سه گانه بالا و پیچ و مهره چنگال را دوباره به گشتاور مناسب محکم کنید، و آماده شوید. ایده خوبی است که مجدداً مراحل بازرسی را انجام دهید، زیرا این تنظیم ممکن است بر بلبرینگ ها فشار بیاورد که ریس های آسیب دیده را نشان می دهد.

روغن چطور؟ سوال عالی اکثر راهنماها توصیه می کنند که یاتاقان های سر فرمان را هر چند سال یکبار روغنکاری کنید. روانکاری مستلزم جدا کردن کل قسمت جلویی آن است.

منبع : پرشین سیکلت

دیدگاهتان را بنویسید