اخبار

آشنایی با نحوه کارکرد قطعات مختلف موتورسیکلت

آشنایی با نحوه کارکرد قطعات مختلف موتورسیکلت

اگر قرار است که شما برای اولین بار سوار موتورسیکلت خود شوید و با لذت آن را برانید، ممکن است ناآزمودگی از اشتیاق شما بکاهد. داشتن اطلاعات درباره نحوه کارکرد موتورسیکلت درست به اندازه مهارت در راندن آن مهم است.

بنابراین، قبل از این‌که بخواهید نگاهی درست به موتورتان بیندازید، مکانی مناسب را برای پارک کردن آن بیابید، طوری که بتوانید به راحتی و بدون خطر دور تا دور موتور بچرخید.

همچنین اگر موتور شما یک مدل مخصوص یا کمیاب است باید کتاب راهنمای آن را بخوانید، زیرا احتمال دارد که برخی از قطعات این موتورها در مکان استاندارد و متعارف خودشان نصب نشده باشند.

لاستیک‌ها و چرخ‌های موتورسیکلت

1. ابتدا پشت موتورسیکلت بایستید و محل نصب شدن لاستیک جلو و عقب را در نظر بگیرید. به سمت راست لاستیک‌ها و قسمت وسط آن نگاه کنید. در این قسمت، دیسک‌های فلزی رنگی را مشاهده می‌کنید که این دو دیسک ترمز جلو و عقب شما هستند.
2. به دیسک‌های ترمز جلوی موتور نگاه کنید و آن‌گاه با چشم میله‌هایی که به سمت بالا امتداد یافته‌اند را دنبال نمایید. این میله‌ها کمک‌فنرهای موتور هستند و با هم دو‌شاخه جلو موتور سیکلت را می‌سازند.

3. به سمت راست چرخ عقب موتور به دقت نگاه کنید و میله‌ای فلزی را که از وسط چرخ تا وسط بدنه موتورسیکلت امتداد یافته در نظر بگیرید. به این میله بازوی متحرک گفته می‌شود که در حکم سیستم تعلیق عقب موتورسیکلت عمل می‌کند.

4. حالا جلوی موتورسیکلت بایستید و به قسمت میانی دوشاخه جلو نگاه کنید. درست در بالای چرخ، قطعه‌ای فلزی‌رنگ و انحنایافته را می‌بینید که روی لاستیک را می‌پوشاند. به این قطعه سپر جلو می‌گویند.

آشنایی با نحوه کارکرد قطعات مختلف موتورسیکلت

قطعات ویژه سیستم کنترل

1. روی صندلی موتورسیکلت بنشینید و به دست فرمان سمت چپ خود نگاه کنید. اهرم نصب شده جلوی دست فرمان کلاج نامیده می‌شود که با گرفتن و نگه داشتن آن دنده عوض می‌کنید.

2. به سمت راست اهرم کلاج نگاه کنید، در این قسمت سه دکمه کنترلی روی دسته فرمان می‌بینید. دکمه بالایی، سوئیچ نور بالا و نور پایین است؛ دکمه دوم سوئیچ چراغ راهنما، و دکمه پایینی بوق موتورسیکلت است.

3. حالا انحنای دسته فرمان موتور را با چشم دنبال کنید تا سه صفحه گرد کیلومترشمار را ببینید.

موتورسیکلت شما حتما یک سرعت‌سنج، یک آمپر سوخت و یک آمپر فشار روغن دارد.

در کنار این سه آمپر، ممکن است سرعت‌نگار نیز اضافه شده باشد. البته باید گفت که بعضی از مدل های جدید موتورسیکلت، یک صفحه نمایش رایانه ای دارند که همه این اطلاعات را در قسمت میانی سیستم کنترل نشان می‌دهد.

برخی دیگر از مدل‌ها نیز فقط یک صفحه کیلومترشمار دارند که همه اطلاعات در همین صفحه نشان داده می شود.

4. حالا به پایین کیلومترشمار نگاه کنید تا سوئیچ استارت را ببینید. البته سوئیچ استارت در همه مدل‌های موتورسیکلت بر روی دسته فرمان قرار نمی گیرد. در برخی از مدل‌ها ممکن است سوئیچ استارت در سمت چپ بدنه موتورسیکلت و نزدیک باک سوخت نصب شده باشد.

5. حالا به دسته فرمان سمت راست نگاه کنید، در اینجا نیز چند دکمه وجود دارد.

دکمه بالایی کلید قطع برق است که با زدن آن برق‌رسانی به موتور وسیله نقلیه قطع می‌شود. دکمه دوم سوئیچ استارت الکتریکی است که شما با زدن آن موتور را روشن یا خاموش می‌کنید.

6. به اهرم جلوی دست فرمان سمت راست نگاه کنید. این اهرم، ترمز جلوی موتورسیکلت است.

7. دست فرمان سمت راست را بپیچانید، متوجه می‌شوید که قابلیت چرخیدن دارد. این قسمت دریچه کنترل سوخت است و میزان ورود سوخت به موتور وسیله نقلیه را تعیین می‌کند.

8. پای چپ خود را بالا بیاورید و بر روی جاپای موتورسیکلت بگذارید. حالا جلوی پای‌تان را نگاه کنید تا اهرم تعویض دنده را ببینید.

9. به جاپای سمت راست موتورسیکلت و کمی جلوتر از آن نگاه کنید. در اینجا پدال ترمز عقب کارگذاری شده است که با فشار وارد کردن به آن، دیسک ترمز عقب عمل می‌کند.

منبع قدرت

1. به مخزن مثلثی یا بیضی شکلی که در قسمت پایین دسته فرمان قرار گرفته است نگاه کنید. این مخزن در واقع باک سوخت موتور شما است که دارای دری فلزی و کلاهک‌ مانند می‌باشد؛ روی در هم جای کلید تعبیه شده است.

2. حالا از موتور پیاده شوید و دوباره جلوی آن بایستید. به قسمت بالای سپر و پشت دوشاخه جلو نگاه کنید تا صفحه صافی را ببینید که به دیواره پشتی کولر شباهت دارد. این قسمت، رادیاتور موتورسیکلت است.

3. به پشت رادیاتور نگاه کنید تا لوله‌هایی را ببینید که بخار موتور را به بیرون هدایت می‌کنند؛ این لوله‌ها به دور موتور پیچ خورده‌اند.

اگر این لوله‌ها را با چشم دنبال کنید می‌بینید که تا زیر صندلی موتورسیکلت امتداد یافته و در آخر به یک محفظه فلزی بزرگ نصب شده‌اند؛ این محفظه انبار لوله اگزوز خوانده می‌شود.

در قسمت بیرونی انبار لوله اگزوز یک سپر فلزی را مشاهده می‌کنید؛ این عایق حرارتی راننده و ترک‌نشینان موتورسیکلت را از حرارت اگزوز دور نگه می‌دارد.

4. اکنون به دهانه ورودی لوله اگزوز در جلوی موتورسیکلت نگاهی بیندازید تا محفظه فلزی دیگری را ببینید که دارای دو تا چهار قطعه فلزی چارگوش و برجسته است، این محفظه همان موتور وسیله نقلیه شما است.

این سیستم معمولا در زیر صندلی و درست در نقطه مرکزی موتورسیکلت کارگذاشته می‌شود.

5. در پایان به قسمت زیرین موتور وسیله نقلیه نگاهی بیندازید تا قطعه فلزی و دایره شکلی را ببینید. این قطعه گیربکس یا جعبه دنده نامیده می‌شود.

منبع : فایندز

دیدگاهتان را بنویسید