اخبار

اگر انجین گرم شود و موتورسیکلت خیلی داغ شود چه کنیم؟

داغ شدن موتورسیکلت

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گرم شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت در بهترین حالت ممکن است دردسرساز باشد. این که آیا ما آن را از دوست خود شنیده ایم یا خود آن را تجربه کرده ایم، مدیریت یک انجین موتوری که بیش از حد گرم شده است در ابتدا می تواند گیج کننده باشد. غالباً غریزه به ما می گوید که انجین موتور را استراحت دهیم و بگذاریم خنک شود، تا یکبار دیگربتوانیم آن را سوار شویم. با این حال، این کار ممکن است همیشه بهترین و مسئولترین روش برای اداره یک انجین موتوری که  بیش از حد گرم  شده است نباشد.

بیش از حد گرم شدن انجین موتور تقریباً همیشه علامت یک مشکل غالب در موتورسیکلت شما است. بنابراین، در نهایت یافتن و رفع علت اصلی می تواند یک راه حل طولانی مدت برای حل این مشکل ارائه دهد. با این حال، هنگامی که به انجین موتور فشار وارد می شود موتورسیکلت شما در هنگام رانندگی بیش از حد گرم می شود، درک دقیق آنچه می تواند و باید انجام شود می تواند شما را از ساعات طولانی کنار جاده ایستادن و تعمیرات شدید و پرتنش بر روی انجین موتور نجات دهد. در اینجا کارهایی است که می توانید در مورد انجین موتور بیش از حد گرم شده انجام دهید.

علت بیش از حد گرم شدن انجین موتور چیست

دو دلیل عمده برای گرم شدن بیش از حد انجین موتور سیکلت وجود دارد. اولین دلیل اصلی احتمالاً به دلیل سختی کار موتور و دور موتور زیاد است.

گرمای موتور در دور بالا، دور RPM افزایش می یابد، بنابراین اصطکاک داخل موتور نیز افزایش می یابد. به عنوان یک قانون اساسی فیزیک، اصطکاک مداوم منجر به گرما می شود که منجر به گرم شدن بیش از حد انجین موتور سیکلت می شود.

اگر گمان می کنید دلیل گرم شدن بیش از حد انجین موتور خنک کننده هوا، این دلیل استف انجام دورهای بالا را قطع کرده و اجازه دهید موتور خنک شود. اگر موتور سیکلت شما به تنهایی زیاد دور کار می کند ، ممکن است لازم باشد پیچ دور موتور کاربراتور را تنظیم کنید تا موتورسیکلت بین ۷۰۰-۱۰۰۰ دور در دقیقه کار کند. هر چیزی بالاتر از ۱۵۰۰ دور در دقیقه بیش از حد است.

دلیل دوم گرم شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت، به دلیل گردش نامناسب روغن است. روغن به عنوان یک خنک کننده موتور در یک موتور سیکلت به عنوان خنک کننده هوا عمل می کند زیرا تمام آنچه را که در داخل جریان است روان می کند. روانکاری به کاهش اصطکاک بین قطعاتی که با یکدیگر در تماس هستند کمک می کند و در نتیجه میزان گرمای ساطع شده را کاهش می دهد.

داغ شدن موتورسیکلت

گرم شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت به دلیل کمبود گردش روغن و روغن کاری به راحتی قابل تشخیص و جلوگیری از آن است. شما به سادگی باید روغن خود را تعویض کنید، نشتی روغن که ممکن است اتفاق بیفتد را برطرف کنید، و / یا تغییرات منظم روغن را حفظ کنید.

در صورت گرم شدن بیش از حد انجین موتور، نسبت خنک کننده به آب را بررسی کنید. شما همیشه باید مخلوطی از ۵۰٪ آب مقطر و ۵۰٪ خنک کننده موتور سیکلت را نگه دارید. یک مخلوط ناهموار می تواند باعث گرم شدن بیش از حد انجین موتور سیکلت شود.

هرگز از آب لوله کشی در سیستم خنک کننده موتور سیکلت استفاده نکنید زیرا در آن مواد افزودنی زیادی وجود دارد چراکه شهرداری معمولا موادی مانند آهن یا کلسیم در آن قرار می دهد. این مواد افزودنی برای ما انسانها قابل شرب است اما برای موتورهای موتورسیکلت وحشتناک است. همیشه در موتور سیکلت با آب خنک از آب مقطر استفاده کنید.

گاهی اوقات خطوط خنک کننده می توانند به گونه ای به هم متصل شوند که از گردش مخلوط خنک کننده جلوگیری می کند. اگر احساس می کنید این موضوع ممکن است مشکل شما باشد، از یک دماسنج مادون قرمز استفاده کنید و آن را به ورودی رادیاتور و سپس در خروجی رادیاتور نشان دهید و دما را مقایسه کنید. دما باید به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت باشد. اگر اینگونه نباشد ، خنک کننده به درستی گردش نمی کند و مقصر احتمالی شما خطوط برق است.

تشخیص انجین موتور بیش از حد گرم شده

قبل ازاینکه مستقیما وارد موضوع گرم شدن انجین موتور شویم و تشخیص و راه حل ها را برای شما شرح بدهیم ، ابتدا باید درک کنید که چگونه انجین موتور بیش از حد گرم می شود. برای بسیاری از موتورسواران با موتور سیکلت های مدرن، پاسخ می تواند به سادگی هشدار بیش از حد داغ شدن انجین موتور یا چراغ هشدار دهنده بر روی صفحه نمایش ، یا اندازه گیری اندازه تاحد بالا باشد. از طرف دیگر، بسیاری دیگر از موتورسواران ممکن است سوار بر دستگاهی شوند که الکترونیک مدرن ندارد. برای این شرایط ، درک برخی از علائم موتور بیش از حد گرم مهم است.

علائم معمول یک موتور بیش از حد گرم ، غیر از توجه به هوای بسیار گرم اطراف موتور، شامل کاهش قدرت موتورو یک موتور بد بو است که ممکن است گاهی اوقات دود تولید کند، همچنین یک موتور کوبنده و در بدترین موارد، یک موتور توقیف شده که روشن  نمی شود نیز می توانند این مشکل  را داشته باشند. وقتی انجین موتور بیش از حد گرم می شود، گاهی اوقات روغن موتور می تواند به نقطه جوش خود برسد و بخار شود. بخار همراه با بوی گرمای بیش از حد فلزات، بوی بسیار قابل توجهی ایجاد می کند که یکی از علائم بارز موتور بیش از حد گرم شدن انجین موتور است.

علاوه بر این، فلزات بیش از حد گرم شده در موتور و پیستون ها اغلب نرم می شوند و تغییر شکل بسیار کمی دارند، که می تواند باعث احتراق ناکارآمد شود و منجر به کاهش قدرت شود. همین احتراق ناکارآمد می تواند صدای پینگ یا کوبیده شدن ایجاد کند که می تواند باعث افزایش بیشتر درجه حرارت موتور شود، و در حالات شدید، حلقه های پیستون داخل موتور تا دمای شدید گرم می شوند و آنها خود را به دیواره های سیلندر جوش می دهند، و به طور موثر و کامل یک موتور را از بین می برند .

در حالی که شرایط شدید در واقع بسیار ممکن است، اکثر موتورسواران علائم خفیف تری را تجربه می کنند و نباید زمینه ساز وحشت شوند. اگر هشدار گرم شدن بیش از حد انجین موتور روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود، یا اگر هر یک از موارد بالا شروع به نشان دادن می کند ، مهم است که بلافاصله یک مکان امن برای کشیدن یا خاموش کردن موتور خود و شروع پروتکل های اساسی پیدا کنید.

پروتکل های مربوط به بیش از حد گرم شدن انجین موتور

با تجربه هر یک از علائم، اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید یافتن یک مکان امن برای کشیدن و بلافاصله خاموش کردن انجین موتور سیکلت است. خاموش کردن موتور مهمترین وظیفه است زیرا این امر باعث می شود تا تنها منبع احتراق موتور متوقف شود. پس از خاموش کردن موتور، موتور سیکلت خود را بگذارید تا خنک شود. پاشیدن آب بر روی موتور می تواند باعث خنک شدن غیرطبیعی فلزات موتور شود و این مسئله را حتی بیشتر کند. بهتر است موتورسیکلت خود را به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه خنک کنید. هرگزسعی نکنید موتور سیکلت خود را روشن کنید.

اگر در این مرحله می توانید  موتور سیکلت خود را به مرکز خدمات نمایندگی یا مکانیک معتمد خود بکشید، ایده آل ترین راه حل خواهد بود. اگر علائم شدید مانند دود موتوررا تجربه کرده اید، یدک کشیدن موتو سیکلت باید تنها گزینه شما باشد. با این حال، اگر علائم خفیف تری را تجربه کرده اید و اگر شرایط مانع از انجام آن می شود، انجام یک بازرسی DIY که در واقع خودتان می توانید آن را پس از خنک شدن انجین موتور انجام دهید مناسب خواهد بود.

نحوه تشخیص این مشکل

بیش از حد گرم شدن انجین موتور معمولاً به دلیل خنک کنندگی و روغن کاری معیوب ایجاد می شود و نشت روی هر یک از این دو باعث نگرانی می شود. به سادگی چراغ قوه تلفن خود را بیرون بیاورید و به دنبال نشانه هایی از نشت یا سوراخ در سیستم رادیاتور موتور سیکلت، سیستم خنک کننده روغن یا خود موتور بگردید. رادیاتور یا کولر روغن را پیدا کرده و شروع به شکار تغییر رنگ و نشانه های نشت کنید.

شلنگ های متصل به کولرها را ردیابی کنید و سعی کنید موتور را از هر طرف بازرسی کنید. اگر توانستید نشتی را پیدا کنید، دیگر سعی نکنید موتور خود را سوار شوید  زیرا ممکن است به موتور آسیب دائمی برساند. در عوض، با یک سرویس یدک کشی تماس بگیرید و موتورسیکلت خود را برای تعمیر به مرکز خدمات نمایندگی خود یا یک مکانیک معتمد بیاورید.

اگر نتوانستید نشتی پیدا کنید، مورد بعدی که باید مورد بررسی قرار دهید، احتراق موتور است. پس از خنک شدن کامل انجین موتور سیکلت خود، سعی کنید موتور را روشن کرده و آن را به دمای کار بالا ببرید. به صداهایی که موتور شما تولید می کند توجه زیادی داشته باشید. اگر می توانید بی نظمی موتور خود را از قبیل ضربه زدن یا پینگ، خاموش شدن موتور، لرزش بیش از حد یا لغزش موتور مشاهده کنید، بلافاصله موتور خود را خاموش کنید و دوباره موتورسیکلت خود را به مرکز خدمات نمایندگی خود یا یک مکانیک معتبر برای تعمیر بکشید.

اگر موتور شما کاملاً خوب روشن شده است و به نظر می رسد که به طور عادی کار می کند، موتور خود را به دمای کار بیاورید و فن های رادیاتور یا کولر روغن را بررسی کنید. فن هایی که کار نمی کنند قادر به خنک سازی مناسب موتور نیستند و می توانند باعث گرم شدن بیش از حد انجین موتور شوند. اگر متوجه شدید فن هایتان کار نمی کنند، موتور خود را دوباره خاموش کنید و موتور خود را برای تعمیر به فروشگاه بکشید.

با این حال، اگر متوجه شدید که آنها به طور عادی کار می کنند، سوار شدن موتور سیکلت باید نسبتاً ایمن باشد. توجه داشته باشید که اگر بار دیگر هرکدام از علائم گرم شدن بیش از حد را مشاهده کردید، از همان پروتکل های بالا پیروی کنید و برای نجات شما از مشکلات یک انجین موتور بیش از حد گرم، یک سرویس یدک کش را فراخوانی کنید.

صرف نظر از شرایطی که ممکن است در آن قرار داشته باشید، بدانید که گرمای بیش از حد انجین موتور به خودی خود یک پدیده غیرطبیعی است وبرای حل این مشکل نیاز دارید تا چندین جنبه موتورسیکلت را دوباره بررسی کنید تا از وقوع چنین اتفاقی در آینده جلوگیری کنید.

زمانی که انجین موتور بیش از حد گرم میشود چه باید کرد؟

بسیاری از موتورسیکلت ها دارای اندازه گیری دما نیستند بنابراین ممکن است دشوار باشد که بدانید موتوربیش از حد گرم شده است یا خیر. در صورت مشکوک بودن به داشتن موتوری که بیش از حد گرم شده است ، چند علامت واضح وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید.

بزرگترین نشانه شما بوی سوختن مایعات مانند روغن یا ماده خنک کننده خواهد بود. اینها بوهایی هستند که نباید بطور منظم آنها را ببویید. نشانه بارز دیگر دود ناشی از موتور یا دود بیش از حد از اگزوز است.

اگرچه اکثر موتورسیکلت ها از درجه حرارت برخوردار نیستند ، اما چراغ های دیگری نیز روی خوشه ابزار وجود دارد که می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. بعضی از موتورسیکلت ها دارای چراغ موتور چک یا نوعی چراغ هشدار دهنده هستند که به راننده خبر می دهد مشکلی وجود دارد. ممکن است چراغ روغن موتورسیکلت های قدیمی روشن شود.

اگر مشکوک به گرم شدن بیش از حد انجن موتور خود هستید، سریعاً خود را به امن ترین مکان ممکن برسانید و موتور سیکلت خود را خاموش کنید. قبل از اقدام به راه اندازی مجدد موتور در صورت لزوم، اجازه دهید موتورسیکلت شما حداقل ۱۵ دقیقه خنک شود. ممکن است کمک کند تا مقداری آب روی موتور ریخته شود تا به خنک شدن آن کمک کند.

اگر می خواهید دوباره آن را روشن کنید و بیش از حد گرم می شود، بلافاصله دوباره آن را خاموش کرده و استفاده از موتور سیکلت را متوقف کنید. برای تحویل گرفتن شما به احتمال زیاد به یک دوست یا شرکت یدک کش احتیاج دارید تا بتوانید به درستی علت مسئله را در گاراژ خود یا با مکانیک برطرف کنید.

جلوگیری از گرم شدن بیش از حد انجین

با توجه به اینکه مقصر اصلی گرم شدن بیش از حد انجین موتور شامل خنک سازی اشتباه  و روغن کاری یا احتراق معیوب است، با تغییر روغن موتور و شستشوی مایع خنک کننده رادیاتور شروع کنید. با این کار مایعات تازه ای در اختیار موتور خود قرار می دهید که می توانند به طور موثری با گرمای موتورسیکلت مقابله کنند. همچنین موتورسواران باید فن های رادیاتور را از نظر نقص بررسی کنند. حتی اگر فن ها در طول دمای کار در حال چرخش باشند، ممکن است با سرعت کمتری نسبت به حالت ایده آل در حال چرخش باشند که این امر به تعمیرات نیاز دارد.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت، باید با تعمیرات اساسی موتورسیکلت مانند تعویض روغن منظم و داشتن سطح خنک کننده مناسب (برای موتورسیکلت های خنک شونده با آب) از وقوع آن جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که پیچ دور موتور کاربراتور در جای مناسبی قرار دارد تا موتور در حالت دور از کار نماند.

فراموش نکنید که حتما از زمان گرم شدن انجین موتور، سیستم اشتعال و سیستم سوخت را به درستی بازدید کرده باشید. اگر از موتور کاربراتی استفاده می کنید،  کاربراتور را توسط مکانیک تمیز و تنظیم کنید. احتراق معیوب ممکن است منجر به گرمای بیش از حد درون انجین موتور شود. وقتی انجین موتور نشتی بدهد یا خراب باشد، نیز ممکن است به قطعات تعویض نیاز داشته باشد که به راحتی توسط یک مکانیک آموزش دیده کار می شود.

سرانجام، پیروی از برنامه های اساسی نگهداری موتور تا حد زیادی از وقوع این اتفاق پیشگیری خواهد کرد. چند دقیقه وقت صرف مطالعه کتابچه راهنمای مالک کنید و در موعد مقرر موتورخود را برای سرویس شدن به مکانیکی ببرید تا در صورت تشخیص انجین موتور معیوب دستورکارهای لازم برای تعمیر و تعویض آن را انام دهید. به هر حال پیشگیری مقرون به صرفه ترین بیمه شما است.

برگرفته از سایت : موتورسیکلت نیوز

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]برای خرید آنلاین خرید ارزان موتورسیکلت و انواع لوازم یدکی و لوازم جانبی موتور می توانید ارزانترین قیمت ها را با ضمانت اصالت کالا از فروشگاه لوازم و قطعات موتورسیکلت پیرهادی بیابید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید