اخبار

مدارک و شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت

گواهی اشتغال به تحصیل، پایان خدمت، معافیت، برگ اعزام یا هر مدرکی که وضعیت نظام وظیفه را مشخص کند. دقت داشته باشید که میان دو مقطع تحصیلی در واقع نیاز است که دفترچه پر کنید و اگر در این مقطع هستید و برای ثبت نام مراجعه کردید دو هفته‌ای زمان برای پر کردن دفترچه هدر خواهد شد. عکس ۳ در ۴ لازم است. ریش و مو مطابق عرف، زمینه سفید پیراهن سفید و عکس جدید نیاز است.

۸ قطعه عکس برای ثبت نام موتور سیکلت از شما دریافت می‌شود. کارت ملی اصل و کپی، شناسنامه اصل و کپی و اگر گواهینامه ماشین دارید نیز همراه داشته باشید.

اگر گواهینامه موتور نگیرم چه میشود؟

مهمترین دلیلی که شما باید هر چه سریع تر برای گرفتن آن اقدام کنید این است که در تصادفات و برخوردهای رانندگی همواره کسی که گواهینامه ی رانندگی ندارد اگر مقصر شناخته شود باید خسارات و اگر مجروح یا فوتی در تصادف داشته باشیم دیه ی آن را پرداخت کند و بیمه دیه و هزینه های درمان را متحمل نمیشود .

​شرایط ثبت نام گواهینامه موتورسیکلت آقایان

  • سن متقاضی ۱۸ سال تمام باشد.
  • اصل شناسنامه عکسدار (در صورت داشتن توضیحات، کپی از صفحه توضیحات شناسنامه الزامی است)
  • چهار قطعه عکس ۴*۳ (تمام رخ جدید با زمینه روشن بدون کلاه و کراوات و لباس نظامی)
  • کارت ملی عکسدار و یا تاییدیه شماره ملی صادره از ثبت احوال و کد پستی
  • پرداخت فیش های مربوطه
  • گواهی سلامت جسمی وروحی وروانی
  • طی دوره آموزش نظری وعملی
  • قبولی درآزمون آئین نامه و عملی شهر با موتورسیکلت ۲۰۰ سی سی (دارندگان گواهینامه موتورسیکلت پس ازگذشت۳سال ازتاریخ صدورگواهینامه موتورسیکلت ورسیدن به سن ۲۳ سال تمام می توانندباموتورسیکلت باحجم بالاتراز ۲۰۰ سی سی رانندگی نمایند)
  • مدرک تعیین وضعیت نظام وظیفه شانل یکی از موارد ذیل:
  • اصل کارت پایان خدمت یا اصل کارت معافیت پزشکی یا کفالت
  • گواهی اشتغال به تحصیل عکسدار در دبیرستان ها یا دانشگاه ها (برای مقطع دبیرستان و هنرستان گواهی تحصیلی به تایید آموزش و پرورش منطقه مربوطه برسد.) چنانچه دانشگاه محل تحصیل سایر شهرستان ها باشد گواهی باید به تایید واحد صدور گواهینامه شهرستان مربوطه نیز برسد.
  • گواهی اشتغال به خدمت عکسدار از کارگزینی پادگان محل خدمت و ممهور به مهر کارگزینی مربوطه
  • دفترچه آماده به خدمت بدون داشتن مهر غیبت از حوزه نظام وظیفه

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی موتور سیکلت:

الف: ثبت نام (شرکت در کلاس های آموزشی)

مراجعه به آموزشگاه با مدارک مورد نیاز، دریافت فرم اولیه ومراجعه به پزشک طرف قرارداد نیروی انتظامی و اخذ نظریه مثبت جسمانی و عقد قرارداد با آموزشگاه رانندگی
شرکت در کلاس های تئوری (۴ جلسه آئین نامه و ۱ جلسه فنی هر جلسه به مدت ۲ ساعت) و قبولی در آزمون مقدماتی
شرکت در کلاس های مهارت رانندگی (۵ جلسه هر جلسه به مدت ۲ ساعت) و قبولی در تست مقدماتی مهارت عملی (در صورت عدم قبولی شرکت در حداکثر دو جلسه ۲ الی ۴ ساعته)

ب: آزمایش (شرکت در آزمون های رانندگی)

صدور فرم درخواست گواهینامه (کاردکس)
قبولی در آزمون آئین نامه ( در صورت عدم قبولی پس از گذشته یک هفته مجاز به شرکت مجدد در آزمون می باشد.)
قبول در آزمون مهارت رانندگی (در صورت عدم قبول تا سقف ۶ ساعت آموزش تکمیلی اعمال خواهد شد و پس از گذشته یک هفته مجاز به شرکت مجدد در آزمون با پرداخت هزینه های مربوطه می باشد)

در حال حاضر چند آموزشگاه تخصصی موتورسیکلت در کشور وجود دارد؟

هم‌اکنون آموزشگاه‌ها به صورت ترکیبی آموزش موتور سیکلت را در دستور کار دارند؛ یعنی تعداد زیادی از آموزشگاه‌ها هم آموزش خودرو را انجام می‌دهند و هم موتورسیکلت را؛ اما 141 آموزشگاه به صورت اختصاصی فقط موتورسواری را به هنرجویان آموزش می‌‌دهند.

آیا گواهینامه‌ موتورها با هم فرق دارد؟

بله؛ گواهینامه موتور برقی با موتور معمولی فرق دارد؛ همچنین گواهینامه‌ها به حجم سیلندر و سی‌سی موتورها بستگی دارد؛ در حال حاضر ما فقط برای موتورسیکلت‌های زیر 200 سی‌سی گواهینامه صادر می‌کنیم و برای رانندگانی که بخواهند با موتورسیکلت‌های بالای 200 سی‌سی رانندگی کنند باید حداقل سن‌شان 23 سال بوده و 3 سال از دریافت گواهینامه اولیه‌ موتورشان بگذرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به شما پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد خرید موتورسیکلت دارید و اگر موتور دارید و نیاز به خرید لوازم جانبی موتورسیکلت و همچنین خرید لوازم یدکی موتورسیکلت دارید به شما پیشنهاد میکنیم سری به فروشگاه اینترنتی موتور پیرهادی بزنید و محصولات مربوطه را با قیمت مناسب تر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید