اخبار

موتورسواران تازه‌کار این نکات را باید رعایت کنند

در این مطلب سعی داریم نکاتی را به اطلاع موتورسواران تازه کار ارائه دهیم، این موارد ساده است ولی اهمیت دادن به آن شما را حرفه ای تر می کند.

موتورسیکلت‌ها برای بزرگسالان حکم اسباب‌بازی را دارند، راندن آن‌ها جالب و مصرف سوخت آن‌ها به‌صرفه است. البته اگر هنوز موتور خود را تهیه نکرده اید به منطور خرید موتورسیکلت می توانید از موتور پیرهادی کمک بگیرید.

مهم‌ترین نکته اما، امنیت آن‌هاست که هرگز به‌پای یک خودرو نخواهد رسید. اگر در این حیطه تازه‌کارید، شاید بهتر باشد پیش از زدن به جاده، کمی خود را آماده کنید.


چند دفعه نخست برای هر راننده تازه‌کاری می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، چراکه برای حفظ امنیت خود و دیگران، باید اطلاعات زیادی را در لحظه پردازش کنید.

موتورسیکلت‌ها با ایربگ یا کمربند ایمنی غریبه‌اند، پس اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباهتان باشد. به همین دلیل، ما امروز در پدال، برای شما موتورسواران تازه‌کار نکته‌هایی آماده کردیم تا سواری شما امن و لذت‌بخش باقی بماند.

  1. کمی آموزش ببینید


بیایید باهم روراست باشیم … غرور در همه مردان نهادینه است. ” موتورسیکلت برونم؟ البته که می‌تونم، مگه چقدر می‌تونه سخت باشه؟ ” اولین روزهایی را که در 6-7 سالگی بدون چرخ کمکی شروع به دوچرخه‌سواری کردید را به یاد دارید؟

تقریباً همه ما خاطرات دردناکی از آن روزها داریم. متأسفانه برخلاف دوچرخه، همه موتورسوارها افتخار یادگیری این مهارت را از والدین خود ندارند.

به همین دلیل شاید بهترین کار شرکت در یک دوره آموزشی موتورسواری باشد.

در این دوره‌ها شما با تکنیک‌های گاز دادن، کلاچ، کنترل ترمز و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌شوید.

به‌علاوه، می‌توان پس از مدتی که قلق موتورسیکلت را به دست گرفتید، سری هم به دوره‌های پیشرفته بزنید. اما این همه ماجرا نیست، لطفاً پس از این که توانستید بدون هیچ کمکی وسیله موتوری خود را برانید، هر از گاهی در محوطه‌ای خالی، تمرین کنید.

مطالعه بیشتر:

آموزش کامل موتور سواری به همراه تصویر

  1. تجهیزات مناسب بپوشید


نمی‌توان با تی‌شرت، شلوار جین و کلاه کاسکت سوار بر موتورسیکلت نو نوار خود شد و اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ داد، انتظار آسیب ندیدن داشت.

اما تنها چیزی را که درباره‌اش همیشه به ما تذکر داده‌اند، پوشیدن کلاه کاسکت بوده، آیا کافی نیست؟

در یک کلام، خیر. کلاه کاسکت مهم‌ترین وسیلهٔ حفاظتی هنگام موتورسواریست اما قادر نیست شمارا به سوپرمنی موتوری بدل سازد.

هیچ کس از تصادف دل خوشی ندارد، اما نسبت به فردی با تجربه که مو سفید کرده این مهارت است، یک تازه‌کار شانس بیشتری برای واژگون ساختن خود و موتور بی‌نوا را دارد و باور کنید وقتی‌که این اتفاق افتاد، حاضرید که به هر قیمتی هم که شده از تک‌تک اعضای بدنتان حفاظت شود.

طبق انتظار، کلاه کاسکت های کامل که تمام سر و صورت را می‌پوشانند، بهترین حفاظت را برای مهم‌ترین عضو بدن به ارمغان می‌آورند.

کلاه کاسکت های سه‌چهارم (open face) سر و گوش‌های شمارا در بر می‌گیرند اما چندان اهمیتی برای صورتتان قائل نیستند. آخرین و بدترین نوع کلاه کاسکت ها، انواع نیمه هستند که تنها تا حدودی از کاسه سر شما پاسداری می‌کنند. در پایان، اینکه کدام یک را برگزینید تنها به شما وابسته است.

اما باقی بدنتان چه؟ می‌دانیم که افتادن از موتور، حداقل آسیبی که می‌تواند به شما برساند، سابیدگی‌هایی است که شاید آثارشان حالا حالاها باقی بمانند.

ژاکت‌هایی در بازار هستند که درست مثل یک تی‌شرت هوا را از خود عبور داده و با این وجود، از شما به‌خوبی حفاظت می‌کنند. یک جفت دستکش به معنای واقعی کلمه “خوب” هم لازم دارید، چرا؟ چون‌که حتی در افتادن با سرعت پایین، استفاده از دست‌ها برای گرفتن خودتان و جلوگیری از برخورد سر با سیمان و آسفالت (حتی با پوشیدن کاسکت) حیاتی است.

اگر شلوار کتان می‌پوشید، چه بهتر که از الیاف کولار هم اندکی بهره برده باشند. انواع دیگری ازجمله چرم و شلوارهای ساخته شده از الیاف مصنوعی هم در بازار موجود بوده و انتخاب هریک، تنها به شما باز می‌گردد. یک جفت چکمه درست و حسابی هم لازم دارید.

اگر چکمه یا کفشتان در حالت عادی هم از پاهایتان خارج می‌شوند، چگونه در تصادف روی پا خواهند ماند؟ فاکتورهای فیزیکی چون ارتفاع، نوع و جنس، ساختار و میزان بسته بودن چکمه را هنگام انتخاب مد نظر داشته باشید.

از خود به‌خوبی محافظت کنید چراکه هیچ کس غذای بیمارستان را دوست ندارد.

  1. ببینید که به کجا می‌خواهید بروید


یکی از اساسی‌ترین فاکتورها هنگام یادگیری راندن موتور، همین موضوع است.

دیدن این که به کجا می‌روید و سپس راندن به آن سمت، نقش مهمی در اجتناب از موانعی که در جاده با آن‌ها مواجه می‌شوید، بازی می‌کند. اما منظور چیست؟

یعنی هنگام راندن و لذت از آب و هوا (البته نه در این روزهای تابستان)، اگر با دست‌انداز یا چاله‌ای در جاده‌ها مواجه شدید به آن‌ها زل نزنید چراکه با این کار، دست آخر به همان‌ها برخورد خواهید کرد. وقتی‌که متوجه مانع شدید، سریعاً چشم خود را از آن برداشته و ضمن تمرکز بر روی جاده، تنها در دید جانبی خود مواظب آن‌ها بوده و سپس موتورسیکلت خود را از آن‌ها رد کنید.

  1. با احتیاط برانید


این موضوع درباره هر وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری صادق است ولی وقتی نوبت به موتورسیکلت می‌رسد، اهمیت آن دوچندان می‌شود.

راننده‌های احمق زیادی داریم که به‌جای مواظب اطراف بودن، ترجیح می‌دهند تا پیامکی بفرستند، برای روشن کردن سیگار دنبال فندک باشند، با ضبط ماشین برای یافتن ترانه موردعلاقه‌شان کلنجار بروند و یا با تلفن صحبت کنند.

به‌عنوان یک موتورسوار، باید توانایی پیش‌بینی هر حرکت ناگهانی در اطراف را داشته باشید.

گمان مبرید که هر راننده خودرویی شما را می‌بیند چراکه آن‌ها توجهشان جلب اشیاء بزرگتری چون کامیون‌ها و دیگر خودروهاست.

در ذهن خود حک کنید که هر راننده‌ای کاری احمقانه انجام خواهد داد و همیشه آماده مقابله با آن باشید. پیوسته موتور خود را به بخش‌های کم‌خطرتر جاده منتقل کنید تا از هر عواقب ناخواسته‌ای دوری کرده باشید.

خلاصه کلام اینکه همیشه طوری برانید که انگار نامرئی هستید و همیشه راه فراری برای خود باز بگذارید.

  1. از موتورسیکلت خود نگهداری کنید


مثل هر وسیله‌ای، موتورسیکلت نیز به تیمار و مراقبت نیازمند بوده و هنگام این کار، موارد سادهٔ بسیاری است که می‌توان انجام داد. یکی از آسان‌ترین و مفیدترین این اعمال، شستن و پولیش مرکب نازنینتان است.

تمیز نگه‌داشتن موتور، گردوخاک و کثیفی را از آن دور کرده و ظاهر یک دوچرخهٔ نو را تداعی می‌کند. همچنین با این کار متوجه خرابی‌های احتمالی هم خواهید شد.

روغن موتور را چک کرده و همچنین نگاهی به وضعیت باد تایرها داشته باشید تا مبادا ذره‌ای از هندلینگ موتورسیکلت در جاده کاسته شود.

به‌علاوه، فشار مناسب در تایرها نسبت مسافت پیموده شده به سوخت مصرفی را نیز بهبود می‌بخشد.

سیستم انتقال قدرت و زنجیر را چک کرده تا از کشش مناسب آن اطمینان حاصل کنید. زنجیرها گران‌قیمت‌اند و شما نمی‌خواهید که در صورت عدم لزوم، تن به تعویض آن‌ها بدهید.

اگر موتورسیکلت شما دارای میل گاردان است، نکته آخری را ندید بگیرید. در آخر نیم‌نگاهی هم به چراغ‌ها داشته باشید، مبادا که کسی در جاده شما را ندیده و زیرتان بگیرد.

فروش موتورسیکلت با قیمت مناسب در موتور پیرهادی

منبع: motorcycle

دیدگاهتان را بنویسید