اخبار

۱۳علت روشن نشدن موتورسیکلت که حتما باید بدانید

دلایل روشن نشدن موتورسیکلت

علت روشن نشدن موتورسیکلت چیست؟

گاهی اوقات موتورسیکلت اصلا روشن نمیشود، حتی پس از روشن شدن دوباره خاموش میشود. این مشکل، بسیار رایج است و اصلا جای نگرانی نیست. مشکل روشن نشدن موتورسیکلت فقط برای شما رخ نداده، خیلی از موتورسواران در برخی روزها با این مشکل مواجه میشوند و فکر میکنند که دیگر قرار نیست موتورسیکلتشان روشن شود. اما لازم است بدانید که علت روشن نشدن موتورسیکلت زیاد است، از یک مشکل جزئی یا نگهداری نادرست گرفته تا خرابی قطعات موتورسیکلت، میتواند دلایل روشن نشدن موتورسیکلت باشد. حال اگر موتورسیکلتتان دچار این مشکل میشود، لازم است در ادامه همراه ما باشید. در ادامه به سراغ ۱۳علت خاموش شدن و روشن نشدن موتور سیکلت و علت دیر روشن شدن موتور سیکلت با استارت رفته ایم، البته + راهکارهایی برای رفع آن ها. پس مطلب پیش رو را بخوانید.

زمان مطالعه پست دلایل روشن نشدن موتورسیکلت: 3 دقیقه

 

۱۳ علت روشن نشدن موتور سیکلت + روش های رفع مشکل 

 

۱-خالی بودن باک بنزین

رایج ترین علت روشن نشدن موتورسیکلت، خالی بودن باک بنزین است.  پس قبل از روشن کردن موتور سیکلتتان اطمینان حاصل کنید که در باک آن بنزین وجود دارد. حال اگر بنزین داشتید و موتور سیکلت شما روشن نشد علت روشن نشدن موتور سیکلت را باید پیدا کنید. اگر مشکل حاد بود باید، نزد تعمیرکار موتور ببرید. اما اول بهتر است خودتان علت مشکل را متوجه شوید.


۲-طرز اشتباه شستن موتور سیکلت

یکی از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت، این است که موتورسیکلت به روش اشتباهی شست و شو میشود. ببینید دوستان عزیز، تعداد زیادی از قطعات موجود در موتور سیکلت برقی و الکترونیکی است و ممکن است به خاطر شست و شوی نادرست، قطعات در معرض آب قرار بگیرند و دچار آسیب شوند. به همین علت باید مواظب باشید در هنگام شست و شو، آب وارد قطعات برقی نشود. علت روشن نشدن موتورسیکلت بعد از شستن دقیقا به دلیل ورود آب به قطعات برقی موتورسیکلت است.


۳-خراب بودن باطری موتور سیکلت

ابتدا باطری موتور سیکلت را چشمی نگاه کنید و اطمینان پیدا کنید که هیچگونه برآمدگی، ترک، خرابی ترمینال، یا نشت نداشته باشد. اگر ظاهرا خوب است از مولتی متر استفاده کرده و چک کنید که آیا میزان ولتاژ باطری موتور سیکلت شما بین 12.4 تا 12.7 هست یا خیر.  توجه کنید که حتما باید در زمان خواندن ولتاژ باطری، موتور سیکلت در حالت نشسته باشد. برای اطمینان از شارژ کافی باتری می‌توانید چراغ‌های موتور را روشن کنید.  عدم روشن شدن یا نور ضعیف چراغ ها، گواه ضعیف و خراب شدن باتری موتورسیکلت است. اما اگر باطری شما سالم بود باید علت روشن نشده موتور سیکلت با هندل و دیگر موتور سیکلت ها را در عوامل دیگر جست و جو کنید.

برای تعویض و تهیه باتری موتورسیکلت میتوانید از فروشگاه پیرهادی خریداری نمایید.

علت روشن نشدن باتری موتورسیکلت


۴-مسدود شدن دریچه مخزن سوخت

بعد از نداشتن بنزین، رایج ترین علت روشن نشدن موتور سیکلت کاربراتوری، مسدود شدن دریچه مخزن سوخت موتور سیکلت است. در مخزن سوخت موتور سیکلت ها دریچه ای وجود دارد که  بنزین را به داخل و سیستم موتور سیکلت می‌رساند.  اگر این دریچه مسدود شده باشد آن را با سیم یا مفتول نازک باز کنید.


۵- جرقه نزدن شمع و خرابی آن

 ممکن است علت روشن نشدن موتور سیکلت به خاطر جرقه نزن شمع یا از کار افتادن شمع یا کثیف شدن آن باشد. شمع موتور سیکلت خود را بررسی کرده و در صورت داشتن این علت مشکل را برطرف کنید تا مسئله روشن نشدن موتور سیکلت رفع شود. گاهی مشکل روشن نشدن موتور سیکلت به شل شدن سیم شمع مربوط است. برای حل این مشکل تنها کافی است یک‌بار شمع را قطع کرده و مجددا ان وصل کنید و دوباره استارت بزنید.

معمولاً بعد از کارکرد ۱۵۰۰۰ الی ۲۰ هزار کیلومتر  موتورسیکلت، بهتر است از شمع را با شمع نو تعویض کنید. شمع قبلی ممکن است چندین برابر این مقدار کار دهد اما قدرت آن ضعیف شده است. برای خرید شمع موتورسیکلت میتوانید از همین سایت اقدام کنید.

روشن نشدن موتورسیکلت


۶-درست کار نکردن کلاچ

 یکی از علت های روشن نشدن موتور سیکلت، درست کار نکردن کلاچ است. پیشنهاد می‌شود در این مورد از متخصص وارد کمک بگیرید و این مسئله را رفع کنید.


 

۷-کاربراتور کثیف

 با وجود فیلتر هایی که در داخل باک موتور وجود دارد، اجسام درشت وارد کاربراتور نمی شوند اما گاهی زنگ زدن، گرفتگی خاک و مشکلاتی از این قبیل، علت روشن نشدن موتور سیکلت است. شما میتوانید برای رفع این مشکل کاربراتور را باز کرده و آن را تمیز کنید.

 


 

۸-وایر ها یا اتصالات

به علت اینکه مشکلات الکتریکی قابل مشاهده نیستند شما متوجه نمیشوید که تمام اتصالات موتورتان به برق وصل است یا خیر.  ممکن است یک از علت روشن نشدن موتور شما ناشی از اتصالات الکتریکی باشد. لازم است اتصالات بررسی و در صورت مشکل داشتن رفع بشوند. لازم به ذکر است که از بررسی سیم های موتور در زمان روشن بودن آن حتما باید پرهیز کنید. زیرا این کار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به برق گرفتگی یا سوختگی شدید شود.

خرابی سیم علت روشن نشدن موتورسیکلت


 

۹-مسدود شدن اگزوز

یکی دیگر از علت های روشن نشدن موتور سیکلت ممکن است  ناشی از مسدود شدن اگزوز ها باشد. پیشنهاد ما این است که پس از چک کردن اگزوز ها اقدام به روشن کردن موتور سیکلت کنید.


 

۱۰-مسدود شدن انژکتور

اگر سوخت و شمع خود را بررسی کردید و هم شمع درست جرقه زده باشد و هم سوخت کافی در باک موتور سیکلت باشد ولی همچنان موتور سیکلت روشن نشود؛ ممکن است ناشی از مسدود شدن انژکتور باشد. پیشنهاد میشود انژکتور را چک کرده و اگر کثیف بود آن را محلول های مخصوص تمیز کرده یا در صورت نیاز انژکتور را تعویض کنید.


 

۱۱-گیرپاژ کردن موتور

 گیرپاژ کردن موتور یکی از علت روشن نشدن موتور سیکلت 125 سی سی، ۲۰۰ سی سی، ۱۵۰ سی سی و  دیگر موتور سیکلت ها است.  علت های متفاوتی باعث گیرپاژ کردن موتور سیکلت میشود. از دلایل آن میتوان به کمبود روغن و یا کثیف شدن روغن یا قدیمی بودن روغن یا زنگ زدن دیواره سیلندر موتورسیکلت، گرمای بیش از حد موتور اشاره کرد. به طور کلی زمانی که پیشرانه از کار می‌افتد به اصطلاح می‌گویند موتور قفل کرده و یا گیرپاژ کرده است. راه حل های زیادی برای حل مشکل گیرپاژ کردن موتور سیکلت وجود دارد اما حل آن نسبتا سخت و پیچیده است. پیشنهاد ما این است برای رفع آن از متخصص مکانیک کمک بگیرید.


 

۱۲-مشکل فیوز موتور

اگر هرچه استارت میزنید موتور روشن نمیشود؛ ممکن است به علت ارسال نکردن جرقه فیوز به شمع باشد. هر موتور یک فیوز 30 تا 50 آمپری دارد که باید چک شود و در صورت لازم تعویض یا درست شود.


۱۳-هوای سرد، از رایج ترین علت روشن نشدن موتور سیکلت در زمستان

گاهی علت روشن نشدن موتور سیکلت ناشی از  هوای سرد است. در واقع زمانی که بنزین با هوای سرد مخلوط شود، عمل سوختن آن به طور کامل انجام نخواهد شد. از این رو موتور دیر روشن میشود. پس بهتر است در این مواقع موتور سیکلت را به پارکینگ برده و در فضایی نسبتا گرم‌تر قرار دهید. یا در فصل زمستان موتورسیکلت را با یک پتو ضخیم بپوشانید. علت روشن نشدن موتور سیکلت انژکتوری در سرما نیز همچون موتورهای کاربراتوری به همین خاطر است.

تمامی این موارد جزو علت روشن نشدن موتور سیکلت طرح ویو، علت روشن نشدن موتور پاکشتی، موتور هوندا،  علت روشن نشدن موتور سیکلت ۱۲۵ سی سی، ۱۵۰ سی سی، ۲۰۰ سی سی و… ،  علت روشن نشدن موتورسیکلت انژکتوری، علت روشن نشدن موتور سیکلت کاربراتور، علت روشن نشدن موتور سیکلت کلیک  و دیگر موتورسیکلت ها در هر مدل و برند است.


مطالب مرتبط:

زمان تعویض روغن موتورسیکلت

نکاتی در مورد نگهداری موتورسیکلت

 

سخن پایانی در مورد دلایل روشن نشدن موتورسیکلت

علت روشن نشدن موتور سیکلت میتواند دلایل گوناگون داشته باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی ۱۳ مورد از علت روشن نشدن موتور سیکلت و با ارائه راهکار های آن به شما کمک کرده باشیم. اگر در این زمینه تجربه خاصی دارید میتوانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید تا مابقی دوستان نیز از تجربیات شما بهره مند شوند. در پایان آرزوی همیشه روشن شدن موتور سیکلت شما را داریم. در ضمن باید بگوییم که شما به هر نوع لوازم جانبی و  لوازم یدکی موتورسیکلت در نمونه های اصل و شرکتی، نیاز داشته باشید، میتوانید در از طریق فروشگاه پیرهادی اقدام  به خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید