اخبار

نکاتی که باید در مورد روغن موتورسیکلت بدانید

نکاتی که باید در مورد روغن موتورسیکلت بدانید

روغن موتور مایعی است که جهت کاهش اصطکاک و ساییدگی بین قطعات به کار رفته موتورسیکلت استفاده می شود و به عنوان خنک کننده کلاچ و روانکاری گیربکس موتور نیز کاربرد دارد. که وظیفۀ تعادل بین گیربکس و کلاچ موتور و حفاظت از انجین موتور را دارد.
روغن موتور ذرات ریز ماحصل ساییدگی قطعات موتور و ذرات معلق حاصله بر اثر احتراق موتور را جذب و پیرو فرایند روان کنندگی به فیلتر روغن انتقال میدهد و در نهایت در مصرف طولانی مدت موتور در مقابل اسیدی ، زنگ زدگی و اکسیداسیون قطعات نیز جلوگیری می کند.

مواردی که برای تعویض روغن موتورسیکلت باید رعایت کرد :

  • روغن موتور موتورسیکلت خود را طبق توصیه سازنده عوض کنید و آن را به تاخیر نیاندازید.
  • نیازی نیست که حتما از برند روغن توصیه شده در دفترچه موتورسیکلت استفاده کنید به شرطی که روغنی که در نظر می گیرید همان مختصات روغن توصیه شده را داشته باشد.
  • تا مجبور نشده اید هیچوقت کسری روغن موتورتان را با نوع دیگری از روغن پر کنید. زیرا روغن ها ترکیبات پیچیده ای داند که ترکیب و مخلوط کردنشان باعث تغییر خواص روغن و رسوب شدنش می شود و اگر مجبور شدین این کار را انجام دهید، در اسرع وقت روغن موتورسیکلت را عوض کنید.
  • موتورسیکلت هایی با موتورهای دو زمانه فقط باید از روغن موتورهایی استفاده کنند که برای کاربردهای دو زمانه طراحی شده اند. ریختن روغن چهار زمانه داخل موتور دو زمانه خود اشتباه است.

موتورهای دو زمانه باعث سوختن روغن و بنزین در داخل محفظه احتراق می شوند ، از این رو نیاز به نوع خاصی از روغن موتور است.

آیا می توان از روغن خودرو در موتورسیکلت استفاده کرد؟

انجین موتورسیکلت ها با دور بالاتری از موتور خودرو کار می کند و روغنی نیاز دارد که از کیفیت بالاتری برای تحمل گرما و فشار بیشتر ناشی از سرعت گردش سریع تر پیستون و قطعات مرتبط داخل انجین، برخوردار باشد. روغن خودرو تحمل دور بالاتر انجین های موتورسیکلت را ندارد.

انجین، جعبه دنده و کلاچ در خودروها سه بخش مستقل از هم اند. خودروها در انجین خود از یک نوع روغن و در جعبه دنده از نوع دیگری (واسکازین) استفاده میکنند. کلاچ خودروها هم سیستم خشک و بدون روغن است.

نکاتی که باید در مورد روغن موتورسیکلت بدانید

آیا سیاه شدن زود هنگام روغن جدید نشانه کیفیت پایین تر آن است؟

اگر پس از ریختن روغن مشاهده کردید که روغن زودتر از موعد سیاه شد نگران نباشید. به احتمال زیاد این موضوع نشانگر کیفیت کمتر روغن قبلی و حل شدن رسوبات قبلی در روغن جدید است. بخاطر داشته باشید یکی از انواع افزودنی ها به روغن، پاک کننده ها هستند.

به همین ترتیب اگر انجین موتورسیکلت شما زیاد کار نکرده و قدیمی نیست و پس از ریختن روغن مرغوبی که خواص پاک کننده بالایی دارد متوجه کم شدن و سوختن روغن شدید نتیجه نگیرید که انجین به روغن سوزی افتاده است. معمولا در چنین شرایطی تا پاک شدن کامل بدنه سیلندرمقدار کمی روغن از رینگ به داخل سیلندر نشت کرده و سوخته می شود و بتدریج مشکل برطرف می شود.

چند بار نیاز به تغییر روغن موتور موتورسیکلت دارم؟

پاسخ به نوع روغن مورد استفاده در آخرین تغییر روغن بستگی دارد.

اگر موتور از روغن موتور معدنی (که ارزان ترین و ساده ترین شکل روغن موتور موجود در بازار است) استفاده می کند ، روغن موتور حداقل باید در هر ۱۰۰۰ کیلومتر تغییر کند. اگر از موتور خود به طور مرتب استفاده نمی کنید ، بهتر است روغن را حداقل سه بار در سال عوض کنید.

اگر انجین موتورسیکلت شما از روغن موتور نیمه مصنوعی استفاده می کند ، ایده خوبی است برای تغییر روغن بعد از ۳۰۰۰ کیلومتر.

برای کسانی که از روغن موتور کاملاً مصنوعی استفاده می کنند ، قاعده کلی این است که روغن را بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر تغییر دهید. روغن موتور مصنوعی گرانتر از روغنهای معدنی است. اما از طرف مثبت ، روغن موتور نیمه مصنوعی و کاملاً مصنوعی عموماً طولانی تر می شوند ، بنابراین نیازی نیست آنها را هر چند وقت یکبار تغییر دهید.

با این وجود ، اگر هر روز از موتور خود استفاده می کنید ، یا روزانه مسافت های زیادی را طی می کنید ، بدون توجه به اینکه از روغن معدنی ، نیمه مصنوعی یا کاملاً مصنوعی استفاده می کنید ، باید روغن خود را مکرراً تغییر دهید.

اگر احساس می کنید روغن شما کثیف است ، یا احساس می کنید موتور شما عملکرد خوبی ندارد ، باید بدون در نظر گرفتن مسافت پیموده شده ، روغن را تغییر دهید.

آیا هر بار روغن را عوض کنم باید فیلتر روغن را هم عوض کنم؟

در اکثر موتور ها ، توصیه می شود هر بار که روغن را عوض کنید ، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

از چه روغن موتوري بايد در موتورسيكلت استفاده كنم؟

برای موتور های قدیمی ، بهتر است از روغن موتور معدنی استفاده کنید.

همیشه بهتر است که کتابچه راهنمای سرویس را تعیین کنید تا نوع مناسب روغن موتور که برای سواری شما مناسب است ، تعیین کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید